Zo kom je af van je uitstelgedrag!

 

Je herkent het vast wel: er ligt al dagen (of misschien weken) een vervelend klusje op je te wachten. Je weet dat je er uiteindelijk aan moet geloven, maar toch doe je het liever morgen dan vandaag. Uitstelgedrag, wat kun je ertegen doen?

Met deze tips word je binnen no time de meest productieve versie van jezelf.

Weg met uitstelgedrag

Uitstelgedrag komt voort uit een gevoel waarbij je overweldigd en geïntimideerd bent door de taak die je moet doen. Het probleem is niet dat je de taak niet wilt volbrengen, het is dat je niet weet hoe je moet stoppen met uitstellen. Gelukkig zijn er een aantal handige manieren om over die drempel te stappen:

1. Doe het vervelendste klusje eerst

Dit klinkt misschien juist ontmoedigend, maar het is toch echt de beste manier om je uitstelgedrag te overkomen. We hebben namelijk maar een beperkte hoeveelheid wilskracht en concentratie. Ga je eerst allerlei kleine klusjes doen, dan blijven de grote, vervelende dingen uiteindelijk alsnog liggen. Doe daarom het moeilijkste eerst, wanneer je nog volop energie hebt en scherp bent. Bovendien zul je je ook beter kunnen focussen op de taken die daarna komen, omdat je het meest stressvolle al achter de rug hebt.

2. Reflecteer om 2 uur

Het gebeurt maar al te vaak: ineens is het lunchtijd en je hebt nog niets van je to do-lijst af kunnen strepen. Voorkom dat je middag ook helemaal opgeslokt wordt door andere dingen en bekijk om 2 uur ’s middags opnieuw wat je moet doen. Stel prioriteiten en maak aan de hand daarvan een plan voor de rest van de dag. Zo heb je opnieuw het productieve ochtendgevoel waarin alles nog mogelijk is.

3. Verdeel in kleine stukjes

Grote taken die veel tijd kosten zijn intimiderend, en worden daarom vaak uitgesteld. Deel daarom, waar mogelijk, je taak op in kleinere taken. In plaats van je overweldigd te voelen bij alle dingen die je die dag niét kunt doen, denk je na over de dingen die je wél kunt doen. Is het echt tijd om je huis eens flink op te ruimen, begin dan bij één lade. Heb je daarna nog energie over? Goed zo, dan doe je er nog één. Voor je het weet is het hele huis weer aan kant.

4. Laat iemand anders je controleren

De schaamte die we naar onszelf voelen wanneer we een taak niet hebben volbracht is niets vergeleken met de schaamte die iemand anders ons laat voelen. De angst om iemand teleur te stellen is een betere motivatiefactor dan wat dan ook. Vertel een collega, vriendin of familielid wat je van plan bent om te doen en in hoeveel tijd. Laat ze vervolgens checken of je het ook echt gedaan hebt.

5. Gebruik een timer

Misschien herinner je je dit trucje nog wel van je schooltijden. Gelukkig werkt hij ook nog als je iets anders moet doen dan Franse woordjes uit je hoofd leren. Zet een timer voor bijvoorbeeld tien minuten en werk in die tien minuten hard en gefocust. Iedereen kan zich tien minuten concentreren en het vooruitzicht dat uiteindelijk de timer gaat zorgt ervoor dat je minder snel afgeleid raakt.

6. Vermijd alle afleidingen

Technologie blijft één van de grootste afleidingen op momenten dat we ons eigenlijk moeten concentreren. Wees daarom streng voor jezelf een zet je telefoon/computer/televisie uit en leg alle mogelijk afleidingen uit het zicht. Het is even moeilijk, maar het zal je leven uiteindelijk een stuk makkelijker maken.

Bron:margriet.nl Beeld:Istock

Dit is de reden dat Meghan Markle altijd haar handen voor haar buik heeft

Dit heeft Femke Halsema te zeggen over de arrestatie van haar zoon!