Hoe lang moet je buiten zijn om genoeg vitamine D aan te maken?

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Maar hoe lang moet je buiten zijn om voldoende vitamine te kunnen produceren? En hoe zit dat in de winter?

Vitamine D heb je nodig voor sterke botten en tanden. De vitamine kun je voor een klein deel binnenkrijgen via de voeding, vooral met vette vis. Ook met halvarine, margarine en vloeibaar bak- en braadvet krijg je wat binnen, want hieraan is vitamine D toegevoegd. Maar de belangrijkste bron is nog altijd zonlicht. Naar buiten dus!

Ongeveer een half uur per dag

Volgens het Voedingscentrum krijgen de meeste mensen met een lichte huid genoeg vitamine D binnen als ze volgens de Schijf van Vijf eten en voldoende in de zon komen. Maar hoe lang moet je buiten zijn om genoeg vitamine D aan te maken? Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11.00 uur en 15.00 uur in de buitenlucht te zijn, met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt. Hoe meer huid er wordt blootgesteld aan zonlicht, hoe sneller je voldoende vitamine D hebt aangemaakt. Ook als het bewolkt is, komt er zonlicht op je huid. Probeer wel echt dat momentje tussen elf en drie uur te pakken: aangenomen wordt dat daarvoor en daarna de aanmaak van vitamine D nagenoeg verwaarloosbaar is.

En in de winter?

In de winter is de zonkracht veel minder sterk. Toch betekent dit niet dat je in de winter langer buiten moet zijn om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Volgens het Voedingscentrum maakt je lichaam in de zomer een voorraad vitamine D aan waarmee je de winter kunt overbruggen. Wel blijft het belangrijk om vijftien tot dertig minuten per dag buiten te zijn. Liefst tussen 11.00 en 15.00 uur dus, en zonder muts en handschoenen, als het winterweer dat tenminste toelaat.

Extra vitamine D nodig

Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen. Zo geldt voor vrouwen van vijftig jaar en ouder het advies om extra vitamine D te slikken. Ook ouderen en mensen met een getinte of donkere huid maken minder vitamine D aan in de zon. 

Bron:libelle.nl

Bewezen: vriendinnen die samen drinken, blijven langer bevriend

Visagist van Máxima verdacht van roof kroonjuwelen